Nieuwsbericht

Modint partner Dutch Sustainable Fashion Week

Samen zetten we mooie stappen richting verantwoorde mode

Modint zet zich dit jaar samen met INretail in voor Dutch Sustainable Fashion Week. Het is tijd dat we laten zien dat onze branche mooie stappen zet. Zichtbaarheid van duurzaamheid is hard nodig. Op donderdag 24 september a.s. start de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW). Het is de zevende editie van dit jaarlijks terugkerende evenement. Centraal dit jaar staat communicatie en de dialoog tussen consument, retail en merk. Juist omdat de consument meer wil weten (circa 70%!) maar weinig zelf actief vraagt (circa 5%). Conclusie: in de praktijk ervaren maar weinig winkeliers of merken vraag naar duurzame mode. Daar is werk aan de winkel!

Nienke Steen, MVO expert Modint: “We werken al jaren hard met merken en retailers aan verbeteringen in de keten. Het is belangrijk dat er interactie over duurzame mode op grote schaal op gang komt tussen consument en retailer, maar ook tussen retailer en merk. We moeten de communicatie angst laten varen en de stappen vooruit laten zien. Maar ook transparant zijn over de uitdagingen waarvoor we als branche staan. Dan geven we de consument de kans om gemakkelijker  duurzamere keuzes te maken. Dit kan een enorme boost geven aan de vraagkant, dan volgt het aanbod vanzelf en gaat de industrie niet stappend maar rennend verduurzamen.”

Transparantie

DSFW 2020 staat in het teken van transparantie en de dialoog aangaan tussen merk en consument. Aan de hand van 5 veel voorkomende consumentenvragen wordt informatie gegeven. De deelnemende merken hebben alvast antwoord gegeven op deze vragen, om consumenten te informeren en inspireren over duurzaam shoppen bij hun (online) winkels.  Cecile Scheele, oprichtster DSFW: “duurzaamheid binnen de modebranche is best een ongrijpbaar begrip. Aan een kledingstuk kan je niet of nauwelijks beoordelen of het op een duurzame wijze geproduceerd is. Het aantal merken dat vanuit beginsel zo duurzaam mogelijk produceren groeit gestaag, en ook gevestigde merken ondernemen actie. Dit jaar nemen enkele toonaangevende retailers het voortouw om hierover transparant te zijn. De komende jaren zullen we hier de focus op leggen samen met Modint, INretail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

De ambitie binnen de stichting DSFW is om meer modemerken te betrekken bij de week en de samenwerking met Modint is hierin een belangrijke stap. Dit jaar resulteert dit al in deelname van merken en retailers zoals 20BO, WE Fashion, My own-Fashion., Ko&Flo, Euretco, Studio Anneloes, Use Dem, Essenza Home, KLEER, Rebeltie, the necktie revolution!, Tramontana, Exota/ King Louie, Vanilia, Scotch & Soda, Jolo (Moodstreet Petit, SuperRebel, CleanDye). Zij zullen hun stappen richting een duurzamere productieketen delen met hun klanten. Een groot deel van hen is ook aangesloten bij Modint. 

Businessday
Maandag 28 september is het Businessday. Een dag voor inspiratie en informatie in het teken van business-to-business. Aan deze dag is gzamenlijk in villing invulling gegeven door Modint samen met INretail, en partners Cube Retail, Make Sense, Triodos Bank en RVO.

Bekijk hier welke (online) evenementen er plaatsvinden

 

Online meeting communicatie over duurzaamheid. Meld je nu aan. 

Maandag 28 september  - 9.30 - 11.00 uur. 

Modint nodigt je graag uit voor de online bijeenkomst die ingaat op communicatie rondom de 5 FAQ’s centraal staan tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week 2020. Met als doel om de dialoog tussen de consument en retailer te faciliteren, maar ook de communicatie tussen de retailer en het merk. Tijdens de webmeeting delen we acht concrete communicatietips van vier specialisten uit het vak. 

Meer informatie en aanmelden >>