Nieuwsbrief Business Development December 2023
- Waar zit de groei, terwijl de onzekerheid groeit? State of Fashion 2024
- Euromonitor consumenten trends 2024
- De staat van Digital Experiences: veranderingen in Europees koopgedrag
- Dikke streep door luxe - Gevulde koelkast, warm huis en medische hulp krijgen bij geldgebrek prioriteit
- Which trends offer opportunities or pose threats in the European apparel market?
- What is the demand for apparel on the European market?
- Entering the European market for denim
- Vendor managed inventory (VMI) models are the winners (meer ketensamenwerking nodig in fashion)
- Using generative AI to solve fashion’s inventory problems
- How digital fashion is making physical fashion more sustainable
- Hoe AI de servicegap in e-commerce dicht - Rabobank
- Euratex Autumn Report 2023
Waar zit de groei, terwijl de onzekerheid groeit? State of Fashion 2024
McKinsey bracht wederom haar rapport State of Fashion uit en kijkt daarin vooruit naar 2024. Terwijl de sector nog steeds wordt uitgedaagd door geopolitieke en economische tegenwind, zo schrijven zij, zullen de leiders in de mode industrie in 2024 proberen een goed evenwicht te vinden tussen het beheersen van onzekerheid en het benutten van kansen. Nu de mogelijkheden van kostenbesparing grotendeels zijn uitgeput, moeten bedrijven zich richten op het vergroten van de omzet, aangedreven door nieuwe prijs- en promotiestrategieën. Volgens de BoF-McKinsey Executive Survey heeft meer dan vijftig procent van de sector de intentie om de prijzen te verhogen. Tegelijkertijd zouden lagere kosten de rendementen toch ook nog kunnen verbeteren natuurlijk.
Nu de klimaatverandering zich steeds extremer uit, zal het in komende jaar waarschijnlijk een grotere nadruk van de industrie op milieu-, sociale- en verantwoordingskwesties ontstaan. Uit het onderzoek blijkt dat dit onderwerp wordt gezien als zowel prioriteit nummer één als uitdaging nummer één voor de sector. De meest succesvolle bedrijven zullen een balans vinden tussen duurzaamheidsinitiatieven, risicobeheer en commercie. In een onzekere wereld zal de belangstelling van de meer duurzaam kopende consumenten uitgaan naar vertrouwde zaken. Er zal waarschijnlijk veel vraag zijn naar echte luxegoederen (sieraden, horloges en leer), vanwege hun potentiële investeringswaarde in moeilijke economische tijden. Er wordt verwacht dat consumenten meer zullen reizen en meer tijd buitenshuis zullen doorbrengen. En ze geven meer de voorkeur aan emotionele banden en authenticiteit boven de invloed van beroemdheden.
Alles bij elkaar zetten directies zich schrap voor een strategisch complex jaar. De meest succesvolle bedrijven zullen veerkracht tonen en klaar zijn om te versnellen wanneer de donkere wolken weer beginnen op te trekken.
Euromonitor consumenten trends 2024
Ieder jaar publiceert Euromonitor haar visie op wat consumenten beweegt en hoe daarop in te spelen. Leer meer>>
De staat van Digital Experiences: veranderingen in Europees koopgedrag
Wanneer mensen online gaan winkelen, surfen of interactie hebben met merken, hebben ze allemaal één ding gemeen. Ze willen allemaal dat hun online-ervaring een fluitje van een cent is. Uit een nieuw EMEA-consumentenonderzoek blijkt dat maar liefst 47 procent van de consumenten ‘het niet uitmaakt met welke winkel of site’ ze transacties uitvoeren, ‘zolang het maar werkt’. Consumenten hebben weinig geduld voor slecht presterende websites en apps.
Als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken – of hun bedrijf niet online kunnen voltooien – gaan ze ergens anders heen. Voorgoed. Het zet de gevestigde visie op klantloyaliteit op zijn kop. In de online wereld zijn consumenten loyaal aan geweldige digitale ervaringen (DX) en niet aan merken.
Om erachter te komen hoe consumenten precies reageren op verschillende online ervaringen, heeft FullStory 3.000 consumenten binnen EMEA ondervraagd om meer te weten te komen over hun online ervaringen in twaalf grote sectoren. Dit rapport onderzoekt de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek, waaronder consumentenprioriteiten, veranderende bestedingsgewoonten en de meest frustrerende DX-problemen. Lees meer>>
Dikke streep door luxe (kleding en interieur genoemd)
Een warm huis, genoeg geld voor boodschappen en kleding, geen zorgen over de doktersrekening. Dat verstaan Nederlanders onder bestaanszekerheid. Nu die zekerheid wankelt, schrappen we eerder de vakantie dan dat we de thermostaat lager zetten. De Nederlandse burger is verstandig. Als de geldbuidel slinkt, schrapt hij alles wat neigt naar luxe, zo blijkt uit een representatieve steekproef van De Telegraaf. Zorg eerst maar dat de hypotheek of huur zijn overgemaakt, de boodschappen gedaan, de energierekening en de zorgkosten betaald. Daarna komen: verzekeringen, kleding, de tv- en internetaansluiting en de auto, schrijft de Telegraaf. Lees meer (wellicht heeft u een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Which trends offer opportunities or pose threats in the European apparel market?
Change can be an opportunity, if you act upon it. This is especially true in the apparel industry, which is built on change. It creates, interprets and follows new trends. To learn how you can use global trends to your advantage, it is important to find the right response to several key factors: legislation, technical innovation, environmental and social sustainability, market requirements and new business models. This report will tell you how.
What is the demand for apparel on the European market?
Europe is a strong apparel market and is home to some of the world’s biggest apparel companies. The EU’s apparel import market was valued at €191.4 billion in 2022 (up from €138 billion in 2017). Suppliers from developing countries contributed 49.5% of all clothing imported into the EU in terms of value, up from 48.8% in 2017. From 2017 to 2022, the market grew by an average of 6.75% per year. The biggest import markets in the EU are Germany, France, Spain, the Netherlands, Italy and Poland. Read more>>
Entering the European market for denim
This report explains the most important opportunities and requirements for exporting denim to Europe. You will learn about the relevant rules and regulations, the best channels to get your product onto the market, the countries where your competitors are located and the best ways to provide a quotation. Read more>>
Vendor managed inventory (VMI) models are the winners (meer ketensamenwerking nodig in fashion)
Let's be clear how to define the VMI business model: where the retailer has control over the combination of brands on its shop floors and the number of available square meters per brand per shop floor, the brand controls the seasonal replenishment of the goods, based on daily accurate stock and sales figures per SKU from the corresponding store floors. The retailer pays for the goods delivered to its distribution center or preferably directly to its sales floors. With the VMI model in place, the brand can take responsibility of the goods throughout the total value chain.
In the run-up to a meeting on November 10, experts from the fashion industry have carefully calculated 8 financial models. Each one from the basics, i.e. turnover minus cost price = margin. And that for the brand and the retailer separately, but also for the sum of those two VMI partners (the value chain). With two variants: an initial mark-up factor of 2.5 versus an initial mark-up of 2.0 (definition of the mark-up factor = consumer turnover including VAT divided by the retailer's cost price excluding VAT). Both variants have been calculated in four scenarios, where scenario 1 concerns the traditional wholesale model and scenario 4 represents the VMI model (scenario 2 and scenario 3 are the two models in between). Findings based on the extensive calculations of 8 variants. Read more>>
Using generative AI to solve fashion’s inventory problems
Introducing generative AI into inventory management systems is the next step for fashion retailers wishing to solve inventory problems, writes OMMAX’s VP of data science and data engineering, Dr Hardy Kremer. Fashion retailers have long been facing challenges around inventory management. Customer behaviour can be unpredictable as it responds to vast numbers of variables, from economic confidence to design trends. Similarly, while the global retail market is on the rise, most businesses cannot afford to lose out financially due to inefficiencies in practices such as demand forecasting, real-time supply monitoring, and dynamic pricing, reports Just-style.com. Read more (notice you may need a login to read the complete article).
How digital fashion is making physical fashion more sustainable
Fashion industry experts reveal how digital technologies are already being used to lower the fashion industry's environmental footprint and are forging a path towards more sustainable production. The fashion industry is on the brink of a revolutionary transformation with digital fashion being touted as not just a virtual trend but catalyst for tangible change..The intersection of technology and sustainability has sparked a revolution. We are all too familiar with the challenges facing the fashion industry, like excessive stock, overconsumption, and unsustainable production practices.However, a new wave of digital fashion is showing promise in addressing these issues and leading the way towards a more sustainable future.A recent panel discussion held at the Digital Fashion Summit hosted by New Codes in London set the stage for exploring how digital fashion can go hand-in-hand with sustainability, writes Just-style.com. Read more (notice you may need a login to read the complete article).
Hoe AI de servicegap in e-commerce dicht - Rabobank
Rabobank schrijft regelmatig op de site van het retailvakblad RetailTrends. Het blog van november 'Hoe AI de servicegap in e-commerce dicht' geeft voorbeelden hoe AI meer service kan toevoegen aan het e-commercekanaal, hoe dit verschilt ten opzichte van het fysieke kanaal en waarom e-commerce zo een (nog) geduchtere concurrent wordt van het fysieke kanaal. Lees meer>>
Euratex Autumn Report 2023
Please click here to read the autumn report.