Geen voorraadvergoeding voor detailhandel
Sector
- Geen voorraadvergoeding voor winkels en horeca
- Winkelen op afspraak nog uitgesloten
- Levering van linnen aan ziekenhuizen in gevaar door hoge kosten
- Do Rising Cotton Prices Really Harm Apparel Companies?
Bedrijven
- In Zuid-Korea rendeert een Chanel-tasje beter dan aandelen
- Action hoopt medio deze week click-and-collect in de lucht te hebben
- Primeur Emmer fabriek: polyester recyclen uit afvalkleding en tapijtafval
- Nike houdt last van tijdelijke sluitingen fabrieken
- Duurzame pionier Studio Jux sluit deuren vanwege impact pandemie
- Zegna gaat als eerste Italiaanse modehuis naar de beurs in New York
- How Shein beat Amazon at its own game – and reinvented fast fashion
- Kledinggiganten achter Calvin Klein en Tommy Hilfiger werken aan vegan leer
- Duurzaam modebedrijf Ziel sluisde 7 ton bedoeld voor Groningen naar de VS
Sector
Geen voorraadvergoeding voor winkels en horeca
Winkeliers en horecaondernemers krijgen geen compensatie voor de voorraden die door de lockdown overblijven. Brancheorganisaties hadden erom gevraagd, maar het kabinet vindt zo'n regeling slecht uitvoerbaar, meldt RetailTrends. Lees meer of lees meer in ons Coronadossier.
Winkelen op afspraak nog uitgesloten
Hoewel de oproep om winkelen op afspraak weer mogelijk te maken breed klinkt, wil het kabinet er nog niet aan. Het winkelen op afspraak is op dit moment nog even uitgesloten, zo zei demissionair minister Stef Blok van Economische Zaken, aldus de NOS. Lees meer
Levering van linnen aan ziekenhuizen in gevaar door hoge kosten
Bedrijven die textiel leveren aan de zorg komen in de problemen door de gestegen kosten voor energie, transport en het textiel zelf. Brancheorganisatie Federatie Textielbeheer Nederland (FTN) zegt woensdag dat de leveranciers de gestegen kosten niet mogen doorberekenen en pleit voor aanpassing van de regels, scgrijft NU.nl. Lees meer
Do Rising Cotton Prices Really Harm Apparel Companies?
It’s time for a dose of reality.Cotton gets maligned for many things in our industry. Still, any criticism typically leveled at the fiber originates from preconceived notions that are hard to dispel or, at times, a simple lack of understanding. After all, from a supply chain perspective, cotton is a remote input compared to the garment business and is easily misunderstood, reports Sourcing Journal. Read more (you may need a login toread the complete article).
Bedrijven
In Zuid-Korea rendeert een Chanel-tasje beter dan aandelen
Zelfs op het hoogtepunt van de coronapandemie hamsterden Zuid-Koreanen geen biefstukken, wc-papier of voer voor hun huisdier. Ze ontwikkelden een andere gekte: ’s morgens vroeg in de rij voor een warenhuis om luxe accessoires te kopen, vooral om door te verkopen. Een tasje van €8400 als belegging schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te kunnen lezen).
Action hoopt medio deze week click-and-collect in de lucht te hebben
Koopjesketen Action is druk bezig click-and-collect weer op te starten nu de winkels noodgedwongen dicht zijn, zo zegt een woordvoerder desgevraagd tegen NU.nl. In tegenstelling tot veel andere winkels heeft Action geen reguliere webshop, meldt NU.nl. Lees meer
Primeur Emmer fabriek: polyester recyclen uit afvalkleding en tapijtafval
Het is nog nooit gedaan: polyester recyclen uit afvalkleding en tapijtafval. Zodat je het polyester weer kunt gebruiken en geen aardolie meer nodig hebt voor het maken van nieuw polyester. Bij CuRe in Emmen staat nu een proeffabriek om die ingewikkelde klus te klaren, meldt RTVDrenthe. Lees meer
Nike houdt last van tijdelijke sluitingen fabrieken
Nike houdt last van verstoringen in de leveringsketen. Doordat bepaalde fabrieken in Vietnam wegens lokale corona-uitbraken tijdelijk moesten sluiten, werd er afgelopen kwartaal minder omzet behaald in onder meer China, andere delen van Azië en Latijns-Amerika, schrijft de Leeuwarder Courant. Daarentegen wist het concern over de gehele linie wel goede zaken te doen bij koopjesfestijn Black Friday en boven verwachting van analisten lukte het om de winst behoorlijk op te voeren.De totale opbrengsten bedroegen in de drie maanden tot eind november 11,4 miljard dollar. Dat is weliswaar 1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Maar gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten blijft er van de omzettoename eigenlijks niets over.De kledingfabrieken in Vietnam zijn verantwoordelijk voor een groot deel van alle producten die Nike verkoopt. Volgens een eerdere schatting wordt 40 procent van alle Nike-kleding in het Zuidoost-Aziatische land gemaakt.
1,3 miljard dollar winst
Op verkochte artikelen werd de afgelopen periode wel meer marge behaald. Onder de streep bleef er uiteindelijk 1,3 miljard dollar winst over. Daarmee deed Nike het 7 procent beter dan een jaar eerder.In zijn kwartaalbericht gaat het concern niet in op de opmars van de omikronvariant van het coronavirus. Nike spreekt wel van "dynamische marktomstandigheden". Topman John Donahoe heeft de indruk dat de onderneming de goede weg is ingeslagen wat betreft het aanpakken van alle verstoringen. Hij benadrukt ook dat Nike er veel beter voor staat dan achttien maanden terug aan het begin van de crisis.
Duurzame pionier Studio Jux sluit deuren vanwege impact pandemie
Duurzame retailer Studio Jux houdt op te bestaan, zo deelt het bedrijf op LinkedIn. De winkels en de webshop van de retailer sluiten eind januari. Ook het merk zelf houdt dan op te bestaan, meldt FashionUnited. Lees meer
Zegna gaat als eerste Italiaanse modehuis naar de beurs in New York
Zegna gaat maandag via een zogeheten spacdeal naar de beurs in New York. Dat schrijft de Britse zakenkrant Financial Times, die afgelopen zomer al bekendmaakte dat Zegna als eerste Italiaanse modebedrijf naar de New Yorkse beurs gaat, schrijft Het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft een inlog nodig om het complete artickel te kunnen lezen).
How Shein beat Amazon at its own game – and reinvented fast fashion
By connecting China’s garment factories with western gen-Z customers, Shein ushered in a new era of ‘ultra-fast’ shopping. Last year, Julia King, a 20-year-old art student and influencer from Texas, noticed that a particular kind of sweater vest was taking over the internet. Celebrities including Bella Hadid had been photographed wearing shrunken, argyle-patterned styles, channelling classic 1990s movies like Clueless during a wave of millennium-era nostalgia. Soon, King found the perfect example in a secondhand shop: a child-sized pink-and-red knitted vest that fit tightly and cropped on an adult. Using herself as a model, King paired it with jeans and a Dior bag, snapped a picture, and listed it for $22 on Depop, an eBay-like resellers’ app favoured by gen Z, reports British newspaper The Guardian. Read more
Kledinggiganten achter Calvin Klein en Tommy Hilfiger werken aan vegan leer
De Amerikaanse kledinggigant PVH en het Deense Bestseller werken samen met Ecovative om vegan leer van paddenstoelen te maken. De samenwerking kan een grote stap voor het verduurzamen van de kledingindustrie betekenen, meldt duurzaamheidswebsite Change. Lees meer
Duurzaam modebedrijf Ziel sluisde 7 ton bedoeld voor Groningen naar de VS
De failliete Nederlandse dochter van het duurzame kledingbedrijf Ziel, waarin investeerders enkele miljoenen staken, sluisde ruim 700.000 euro naar de VS. Het geld was onder meer afkomstig van een stimuleringsfonds voor Groningen, en bestemd om de economie van die regio te ontwikkelen, meldt RTLZ. Lees meer