Nieuwsbericht

Radar over duurzaamheidsclaims. Hoe zit het?

Event

Radar

  • Duidelijk over duurzaam? - Radar over duurzaamheidsclaims. Hoe zit het? Nienke Steen (Modint) legt uit
  • Duurzame kleding - Reacties kledingmerken nav uitzending Radar

Sector

  • Gratis ontwikkeladvies voor medewerkers
  • Shoppen in de toekomst met 3D-winkels: passen, scannen, thuisbezorgen 
  • Schoenenwinkel loopt op zijn laatste benen: corona en e-commerce hakken erin 
  • Klopt jouw budget? Dit is wat mensen gemiddeld uitgeven aan kleding, per maand 
  • Verbod op verkoop van bont op Amsterdamse markten uitgesteld: deugt juridisch niet 

Bedrijven

  • Dolce & Gabbana stopt met gebruik van bont
  • Modehuis Pierre Cardin verdacht van illegale licentiedeals
  • Dierenorganisaties boos op Gucci vanwege tijger in campagne
  • Mr. Polska en kledingmerk hoeven megaclaim voor '500-euroshirt' niet te betalen
  • Hippe vintagekleding van Le Freddie hangt vanaf morgen in H&M: “Er kan pas iets veranderen als ook de grote namen mee zijn met duurzaamheid” 
  • Sokkenfabriek uit Tilburg wint KVK Impact Award 


Radar
Radar over duurzaamheidsclaims. Hoe zit het?

Onlangs zagen we een uitzending van Radar waarin duurzaamheidsclaims in de kledingindustrie onder de loep werden genomen. Het zag er niet best uit. De kledingindustrie werd weer benoemd als van de grote vervuilers die uit is op greenwashing. Maar is dat ook echt zo? Ik merk bij Modint-leden juist een enorme bescheidenheid  en aarzeling als het gaat om het communiceren van het duurzaamheidsbeleid en zeker als het gaat om claims op producten. We krijgen vragen als: wanneer is het bedrijf duurzaam genoeg om te mogen communiceren? Zijn de stappen die ik zet het waard om te benoemen? Lees meer

Duurzame kleding - Reacties kledingmerken nav uitzending Radar
Verschillende kledingmerken hebben gereageerd op de tv-uitzending van 31 januari 2022 over de rekbaarheid van het begrip 'duurzaam' in kledingwinkels. Lees meer

Sector 
Gratis ontwikkeladvies voor medewerkers

In het kader van het STAP-budget komen vanaf 1 maart 2022 weer gratis ontwikkeladviezen beschikbaar. In 2021 waren deze gratis adviezen binnen 24 uur ‘uitverkocht’. Dus heb je interesse? Meld je dan vast aan. Dat kan via Modint Academy kuper@modint.nl  of via de site van SO MITT www.ikbenmoi.nl. De verdere ontwikkeling rond het STAP register waar vanaf 1 maart gratis opleidingen in opgenomen zijn, is hier te vinden  

Shoppen in de toekomst met 3D-winkels: passen, scannen, thuisbezorgen 
Virtuele winkelervaringen zullen steeds meer op fysiek winkelen lijken. Mobiele apps geven klanten de mogelijkheid om virtueel door de winkel te struinen en digitaal kleding te passen. Fysieke winkels kijken daarentegen steeds vaker naar welke snufjes zij uit de digitale omgeving kunnen halen. „Fysiek en online kunnen niet meer zonder elkaar”, concludeert Nick Botter, innovatiemanager bij Salesforce, schrijft de Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te lezen).

Schoenenwinkel loopt op zijn laatste benen: corona en e-commerce hakken erin
Veel schoenenwinkels in ons land staan er slecht voor. Bovendien is het aantal schoenenzaken voor het eerst onder de 1000 gezakt. Sinds het uitbreken van de coronapandemie zijn er nog eens 85 verdwenen. Er zijn nu nog 935 pure schoenenwinkels over, waarvan veel een forse belastingschuld meetorsen, meldt de Telegraaf. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te lezen).

Klopt jouw budget? Dit is wat mensen gemiddeld uitgeven aan kleding, per maand 
Eerlijk zeggen: hoe vaak belandt een kledingstuk dat je amper aan hebt gedaan achterin je kledingkast om voor lange tijd geen daglicht meer te zien? En hoe vaak gooi jij enthousiast kleding in je online winkelmandje om je vervolgens dood te schrikken van het totaalbedrag? Als dit bij jou het geval is, ben je vast benieuwd naar de gemiddelde uitgaven van Nederlanders aan kleding, per maand schrijft Metronieuws. Lees meer

Verbod op verkoop van bont op Amsterdamse markten uitgesteld: deugt juridisch niet 
Het verbod op de verkoop van bont, levende kreeften en krabben op Amsterdamse markten is tot zeker 2023 uitgesteld. De juridische onderbouwing deugt niet, blijkt na een door de gemeente aangevraagd advies van advocaat Pels Rijcken. De gemeente had in het belang van dierenwelzijn vanaf dit jaar een verbod op de verkoop van bont op de 34 Amsterdamse markten op het oog. Om het verbod alsnog te realiseren moet het juridisch fundament worden verstevigd, schrijft wethouder Victor Everhardt (Economische Zaken) in een brief aan de gemeenteraad. Lees meer

Bedrijven
Dolce & Gabbana stopt met gebruik van bont

Dolce & Gabbana stopt dit jaar met het verwerken van bont in zijn producten. Dat heeft het Italiaanse modebedrijf maandag bekendgemaakt samen met dierenrechtenorganisatie Humane Society International, meldt NU.nl. Lees meer

Modehuis Pierre Cardin verdacht van illegale licentiedeals
Het Franse modehuis Pierre Cardin wordt verdacht van het maken van verboden licentieafspraken. Het bedrijf zou daarmee verhinderen dat producten van het merk vanuit het ene EU-land in het andere worden verkocht schrijft het Financieele Dagblad. Lees meer (u heeft wellicht een inlog nodig om het complete artikel te lezen)..

Dierenorganisaties boos op Gucci vanwege tijger in campagne
Verschillende dierenwelzijnsorganisaties zijn niet blij met Gucci omdat het modemerk een tijger in een campagne heeft gebruikt. Dat doet Gucci om het Jaar van de Tijger te vieren, maar volgens de organisaties kan de campagne ervoor zorgen dat de vraag naar exotische dieren toeneemt, schrijft het Algemene Dagblad. Lees meer

Mr. Polska en kledingmerk hoeven megaclaim voor '500-euroshirt' niet te betalen
Rapper Mr. Polska en het Amsterdamse kledingmerk In Gold We Trust komen met de schrik vrij. Hun T-shirt met een echt biljet van 500 euro kwam hen op een schadeclaim van ruim 300.000 euro te staan. Maar die hoeven zij van de rechter niet te betalen, bericht RTL Nieuws. Lees meer

Hippe vintagekleding van Le Freddie hangt vanaf morgen in H&M: “Er kan pas iets veranderen als ook de grote namen mee zijn met duurzaamheid” 
Wie unieke tweedehandskleding wil scoren voor een prikje, kan vanaf morgen terecht bij ... H&M. Niet meteen de plek waar je vintage verwacht, maar het Antwerpse vintagelabel Le Freddie mag als eerste samenwerken met de Zweedse modegigant voor een collectie tweedehandsmode. “H&M wilde een jonger en diverser publiek aanspreken: dat publiek gaat tegenwoordig regelmatig tweedehandskleding shoppen”, aldus Kristin Stoffels en Els Keymeulen van Le Freddie tegen de Provinciaalse Zeeuwse Courant. Lees meer

Sokkenfabriek uit Tilburg wint KVK Impact Award 
De jonge sokkenfabrikant Vodde heeft de KVK Impact Award 2021 gewonnen. Deze award wordt uitgereikt aan bedrijven die tijdens de huidige coronacrisis een innovatief product op de markt hebben gebracht, meldt Durzaam Ondernemen. Lees meer